یمن درمورد مخالفت ایران با بازرسی از کشتی باری این کشور هشدار داد
یمن درمورد مخالفت ایران با بازرسی از کشتی باری این کشور هشدار داد
جمعه 25 ارديبهشت 1394 ساعت | بازدید : 4654 | نویسنده : خبر گذاری انصار نیوز | ( نظرات )

خبرگزاری رویترز در گزارشی از نیویورک به قلم مایکل نیکولز نوشت :
یمن روز چهارشنبه هشدار داد اگر ایران اجازه ندهد یک فروند کشتی باری که به همراه یک اسکورت نظامی عازم شبه جزیره عربستان است بازرسی شود ، در آنصورت تهران مسئول کامل هرگونه حادثه ای خواهد بود که نشات گرفته از تلاش آنها برای ورود به آب های یمن است.
ایران پیشتر روز چهارشنبه اعلام کرده بود اجازه نخواهد داد نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی این کشتی را بازرسی کنند که می گوید حامل کمک بشردوستانه برای مردم یمن است. این کشتی روز دوشنبه با همراهی کشتی های جنگی ایرانی ، این کشور را ترک کرد و عازم یمن شد.
این هشدار یمن از طریق نامه ای از دفتر این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد که رویترز نیز آن را مشاهده کرده است.
در این نامه آمده است دولت یمن و نیروهای ائتلافی با ورود محموله های کمک به یمن تا زمانی که از مجوز دولت مشروع این کشور برخوردارند و پیش از ورود نیز بازرسی می شوند ، مخالفتی ندارند.
ائتلافی نظامی از کشورهای عرب خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی از 26 مارس حملاتی هوایی را علیه مواضع حوثی ها در یمن آغاز کرده اند که در حال حاضر کنترل اکثر بخش های این کشور را در اختیار دارند. این ائتلاف سعودی همچنین کشتی هایی را که قصد ورود به یمن را دارند بازرسی می کند تا از قاچاق تسلیحات به یمن جلوگیری شود.
عربستان سعودی ایران را به مسلح کردن حوثی ها در یمن متهم می کند اما تهران چنین ادعاهایی را رد می کند.
عربستان سعودی و متحدان سنی آن معتقدند حوثی ها به نمایندگی از رقیب منطقه ای آنها یعنی ایران فعالیت می کنند. رقابت بین ایران و عربستان برای نفوذ در منطقه به تنش های قومی در خاورمیانه دامن زده است.
ایران روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برسر راه تلاش ها برای ارسال کمک به یمن مانع تراشی می کند.
غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به شورای امنیت که رویترز نیز آن را مشاهده کرده است نوشت جمهوری اسلامی ایران هرگونه تلاش لازم را برای کاهش درد و رنج مردم یمن به کار گرفته اما اقدامات نیروهای ائتلافی اکثر این تلاش ها را ناکام گذاشته است.
سازمان های کمک رسان تحویل کمک برای غیر نظامیان درمانده در یمن را روز چهارشنبه همزمان با اجرای آتش بس موقت در این کشور آغاز کردند. آتش بس در یمن پس از حدود هفت هفته حملات هوایی تحت رهبری عربستان سعودی علیه مبارزان حوثی مورد حمایت ایران به اجرا درآمده است تا زمینه برای ارسال کمک های بشردوستانه برای غیر نظامیان این کشور فراهم شود.
این آتش بس بشردوستانه پنج روزه که ساعت 23 سه شنبه به وقت محلی آغاز شد نخستین وقفه در حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به شمار می رود.
مبارزان حوثی و متحدان آنها اعلام کرده اند به این آتش بس پایبند خواهند بود اما ریاض هشدار داده است هرگونه تلاش برای بهره برداری نظامی از این آتش بس ، با واکنش جدی روبرو خواهد شد.
طی چند هفته حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن پیوسته هشدارهایی درمورد وقوع یک بحران انسانی در این کشور به علت کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی ، سوخت و تجهیزات پزشکی مطرح شده است.
نهادهای سازمان ملل متحد و گروه های کمک رسان خصوصی از زمان اعلام آتش بس در یمن در حال افزایش تلاش هایشان برای کمک به این کشور بوده اند.
آتش بس موقت در یمن هفته گذشته پیشنهاد شد و اجرای آن از روز چهارشنبه آغاز شده است.


انصارنیوز
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 263
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 84
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 929
:: بازدید ماه : 3691
:: بازدید سال : 5733
:: بازدید کلی : 92289